Stichting Kinderarmoede in Nederland

Nederland is erg rijk vergeleken met andere landen in Europa. Uit cijfers van het Europees statistisch bureau blijkt dat Nederland in de top 3 van allerrijkste EU-landen zit. Toch is er in ons land ook armoede. Kinderen en jongeren die leven in een gezin dat rond moet komen van een minimum inkomen. Dat betekent dat er in elke schoolklas ook kinderen kunnen zitten die het thuis niet breed hebben. Kun je je dat voorstellen?

Gelukkig

Arme mensen in Nederland gaan gelukkig niet dood van de honger. Maar veel dingen die wij normaal vinden, kunnen ze zich niet veroorloven. Er is geen geld voor bijvoorbeeld gezond eten, voor sportschoenen, voor verjaardagscadeautjes of voor een vakantie. In Nederland wordt op armoede neergekeken. Daardoor schamen veel arme mensen zich voor hun situatie. Zij kunnen hierdoor in een sociaal isolement terecht komen.

Aandachtwijken

In aandachtwijken wonen veel arme mensen. Ze wonen in kleine en vervallen huizen. Die huizen zijn gebouwd na de Tweede Wereldoorlog toen er grote woningnood was. Deze naoorlogse huizen zijn niet allemaal van goede kwaliteit waardoor de huur nu relatief laag is. Mensen die genoeg geld hebben trekken weg uit de buurt. Arme, kansloze mensen blijven achter. Veel jongeren die er wonen volgen geen opleiding. Hierdoor wordt hun kans op een baan verkleind. De meeste achterstandswijken liggen in grote steden zoals Rotterdam en Den Haag.

Donatie

Word donateur van Stichting Kinderarmoede.
Meedoen als donateur van Stichting Kinderarmoede in Nederland kan op verschillende manieren. Immers, vriendschap kent ook vele vormen. Doneer geld waarmee we projecten kunnen ontwikkelen, kom in actie om fondsen te werven of word bedrijfssponsor met het hele bedrijf.