Wij staan op tegen
kinderarmoede

Hier bij Stichting Kinderarmoede zijn we vastberaden om een positieve verandering te brengen in het leven van kinderen die te maken hebben met armoede. We geloven dat elk kind recht heeft op een gelukkige en gezonde jeugd, ongeacht hun achtergrond. In onze galerij vindt u inspirerende beelden die laten zien hoe wij ons inzetten voor het bestrijden van kinderarmoede en het creëren van kansen voor deze kwetsbare groep.

Nederland is erg rijk vergeleken met andere landen in Europa. Uit cijfers van het Europees statistisch bureau blijkt dat Nederland in de top 3 van allerrijkste EU-landen zit. Toch is er in ons land ook armoede. Kinderen en jongeren die leven in een gezin dat rond moet komen van een minimum inkomen. Dat betekent dat er in elke schoolklas ook kinderen kunnen zitten die het thuis niet breed hebben. Kun je je dat voorstellen?

Arme mensen in Nederland gaan gelukkig niet dood van de honger. Maar veel dingen die wij normaal vinden, kunnen ze zich niet veroorloven. Er is geen geld voor bijvoorbeeld gezond eten, voor sportschoenen, voor verjaardagscadeautjes of voor een vakantie. In Nederland wordt op armoede neergekeken. Daardoor schamen veel arme mensen zich voor hun situatie. Zij kunnen hierdoor in een sociaal isolement terecht komen.

Aandachtswijken

In aandachtwijken wonen veel arme mensen. Ze wonen in kleine en vervallen huizen. Die huizen zijn gebouwd na de Tweede Wereldoorlog toen er grote woningnood was. Deze naoorlogse huizen zijn niet allemaal van goede kwaliteit waardoor de huur nu relatief laag is. Mensen die genoeg geld hebben trekken weg uit de buurt. Arme, kansloze mensen blijven achter. Veel jongeren die er wonen volgen geen opleiding. Hierdoor wordt hun kans op een baan verkleind. De meeste achterstandswijken liggen in grote steden zoals Rotterdam en Den Haag.

Reviews

Wat scholen, ouders en kinderen over ons te zeggen hebben

Een van de grootste geschenken die Stichting Kinderarmoede ons heeft gegeven, zijn de leuke uitjes. Mijn dochter kan soms onbezorgd genieten van bijzondere uitstapjes, zoals een dagje naar het pretpark of een educatief museumbezoek. Deze uitstapjes hebben niet alleen haar horizon verbreed, maar hebben haar ook laten voelen dat ze erbij hoort en dat haar geluk er echt toe doet. De glimlach op haar gezicht tijdens deze uitjes is onbetaalbaar en vult mijn hart met vreugde en dankbaarheid.

Nancy van der Plas

Wij waren heel erg blij met de krentenbollen voor onze leerlingen! De financiele bijdrage heeft gezorgd dat we dit jaar extra konden uitpakken met de schoolreis.

Peter Broesse

Graag wil ik mijn oprechte waardering uiten voor Stichting Kinderarmoede en hun voortdurende inzet om de levens van kinderen te verbeteren. Als Pieter Klarenbeek, de trotse directeur van Basisschool De Zonnebloem, ben ik verheugd om mijn positieve ervaringen te delen over de krentenbollenactie en financiële bijdrage die we hebben ontvangen voor onze jaarlijkse schoolreis.

Pieter Klarenbeek

Wij hebben geholpen

Onze acties in cijfers
Ontbijtjes

Wij hebben op diverse basis scholen ontbijtjes zodat er minder kinderen met honger in de klas zitten.

Sinterklaas cadeautjes

Ieder jaar verzamelen wij cadeaus voor Sinterklaas zodat deze via de voedselbanken bij de juiste kinderen komen.

Zomerfeest

Wij organiseren jaarlijks een zomerfeest zodat de kinderen een leuke dag kunnen beleven.

Krentenbollenactie

Wij bezoeken maandelijks een school in onze regio om klassen te voorzien van krentenbollen en een financiele bijdrag aan de schoolreis.

Doneer vandaag nog om kinderen een onbezorgde jeugd te geven